Dit moet je regelen als je een webshop wilt beginnen

Ben je van plan een webshop te beginnen? Lees dan snel verder. In dit artikel lees je alles wat je dan moet regelen. Zo kan je met een goede start beginnen met je nieuwe bedrijf.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Het eerste wat je moet gaan doen is je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Let op: dit hoeft niet altijd. Als je minder dan 1.800 euro per jaar verdient hoef jij je in principe niet in te schrijven bij de KvK. In deze situatie kan je kwitanties sturen in plaats van facturen. Je hoeft dan ook geen btw in rekening te brengen en af te dragen aan de Belastingdienst. Je moet wel inkomstenbelasting betalen over je inkomsten. Een voordeel van dit is dat je minder administratie hebt. Een nadeel is dat je niet gebruik kunt maken van aftrekposten. Als je je wel inschrijft bij de KvK kan je als je minder dan 20.000 euro per jaar verdient gebruikmaken van de KOR regeling. Dit staat voor de Kleine Ondernemersregeling. Je hoeft dan ook geen btw in rekening te brengen en af te dragen aan de Belastingdienst. Je kunt dan echter geen gebruik maken van aftrekposten. Daarnaast zijn er een aantal eisen waar je aan moet voldoen.

Soorten materialen

Breng goed in kaart welke materialen je nodig hebt en waar je dit gaat inkopen. Zo kan je onderzoeken hoeveel omzet je gaat maken over een bepaald product. Hierdoor kan je ook goed zien welke vraagprijs je moet toepassen. Als je zelf dingen maakt heb je ook materialen nodig om de spullen te maken. Onderzoek goed waar je goedkoop materialen kunt inkopen, maar waar de kwaliteit van het materiaal wel goed is. Daarnaast heb je verpakkingsmaterialen nodig. Dit kunnen bijvoorbeeld ziplockzakjes, dozen en grote bubbeltjesenveloppen zijn. Op de website uniekverpakkingen.nl vind je voordelige en goedkope verpakkingsmaterialen.

Zorg voor goede administratie

Zorg dat je administratie goed op orde is. Je kunt dit zelf doen of door een boekhouder laten doen. Houd er wel rekening mee dat een boekhouder wel geld kost. Echter weet een boekhouder precies welke kosten je kunt aftrekken. Dit kan je flink wat geld besparen. Bovendien voorkom je hiermee fouten in je belastingaangifte. Hiermee bespaar je ook geld. Als je gebruikmaakt van de kor of je niet inschrijft bij de KvK is je administratie relatief eenvoudig. Je kunt dan je inkomsten namelijk bij je belastingaangifte invullen bij ‘overige inkomsten’. Dan zal je ook niet veel geld besparen met het inhuren van een boekhouder, omdat je dan geen gebruik kunt maken van aftrekposten.

Zorg dat je daarnaast goed de andere kosten in kaart brengt. Door dit goed op een rijtje te hebben weet je goed of het opzetten van een webshop de moeite waard is.