Zoekmachine optimalisatie

 Zoekmachines werken met een aantal methodes waarmee zij websites op een bepaalde manier analyseren. Na deze analyse beschikken de zoekmachines over een heleboel informatie over de websites, bijvoorbeeld hoe vaak ze worden bezocht, welke zoekwoorden er op de webpagina’s staan, en hoe vaak deze websites worden aangeprezen op andere sites. Dit laatste kan voorkomen door middel van links op andere websites die naar jouw website verwijzen. Dit worden backlinks genoemd. Backlinks maken een groot deel uit van de beoordeling van websites door zoekmachines. Hoe meer backlinks een website heeft, hoe populairder de zoekmachine denkt dat deze website is, en hoe hoger de site dus op de ranglijsten geplaatst zal worden. Websites die hoog op de ranglijsten staan, worden vaker bij de zoekresultaten van bepaalde zoektermen gezet, en dus worden deze websites vaker bezocht door de zoekers.

Zoekmachine marketing

Omdat het als websitehouder belangrijk is om te zorgen dat jouw website bovenaan de ranglijsten komt te staan, is het verstandig om mee te doen aan het zogenoemde zoekmachine marketing. Zoekmachine marketing kan een heleboel verschillende dingen inhouden. In ieder geval zorgt een goede marketing tot zoekmachine optimalisatie. Dat betekent dat je website wordt geoptimaliseerd voor de vindbaarheid door zoekmachines. Hoe beter je website is geoptimaliseerd, hoe hoger deze dus in de ranglijsten komt te staan. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website wordt geoptimaliseerd? Door middel van zoekmachine marketing is het mogelijk om de ranglijsten ietwat te manipuleren. Zo kun je bijvoorbeeld een backlink pakket aanschaffen, zodat er in één klap een boel nieuwe backlinks naar jouw website worden gecreëerd.

Zoekmachine optimalisatie

Backlink pakket

Op internet staan een heleboel verschillende soorten backlink pakketten. Een backlink pakket houdt natuurlijk altijd in dat je een groot aantal backlinks aanschaft, maar het hoe en wat kan nog verschillen. Er zijn namelijk verschillende soorten backlinks. Sommige backlinks zijn sterker dan andere. Als websitehouder is het verstandig om alleen sterke backlinks aan te schaffen. Zwakke backlinks tellen niet zo zwaar mee in de zoekmachine optimalisatie. Een voorbeeld van een zwakke backlink is een link die wordt geplaatst op een webpagina die bijna nooit bezocht wordt. De zoekmachine kan makkelijk zien hoe vaak bepaalde pagina’s worden bezocht, en zo wordt snel uitgerekend welke backlinks sterk zijn en welke niet.

Homepage backlink

Verreweg de sterkste vorm van een backlink is de homepage link. Zoals de naam al zegt, bevindt een homepage link zich op de homepagina van een website. Dit is uiteraard de meestbezochte pagina van elke website. Als je op een link naar een website klikt, kom je meestal terecht op de homepage. Daar kijk je wat rond, en als je geïnteresseerd bent, dan klik je soms verder. Maar veel bezoekers van de homepagina klikken al snel de website weer weg. Daarom is het belangrijk dat, als je een backlink pakket aanschaft, je ervoor zorgt dat je veel homepage backlinks aanschaft. Natuurlijk zijn er ook andere sterke backlinks. Op bekende websites worden immers ook andere pagina’s veel bezocht. Backlinks op veelbezochte pagina’s zijn dus, samen met homepage links, hele sterke links.

Google penalty

Omdat via het aanschaffen van backlinks natuurlijk de ranglijsten enigszins worden gemanipuleerd, vinden veel zoekmachines het gebruik maken van backlinks oneerlijk. Daarom hebben een aantal zoekmachines, waaronder Google, nu een manier gevonden om te controleren of een website gebruik maakt van aangeschafte backlinks. Google heeft een aantal regels waar websites zich aan moeten houden. Zo moet je bijvoorbeeld zorgen dat je geen duplicate content op je website hebt staan. Dat houdt in dat je zoveel mogelijk unieke teksten op je website moet plaatsen. Hoe meer je teksten met elkaar overeenkomen, hoe meer Google denkt dat je site niet origineel is. Daardoor zal je dus lager in de ranglijsten worden geplaatst. Dit heet de zogenaamde Google penalty: de straf als je je niet aan de regels houdt.

Zoekmachine optimalisatie

White label backlinks

Omdat onder andere zoekmachines als Google het oneerlijk vinden dat er gebruik wordt gemaakt van backlinks, wordt er nu gecontroleerd welke websites backlinks hebben gekocht. Daarom bestaan er nu de white label backlinks. White label backlinks zijn links waarvan niet traceerbaar is dat jij als websitehouder ze hebt aangeschaft. Zo kom je dus niet in aanmerking met de Google penalty. Het kopen van white label backlinks is zeer verstandig als je niet het risico wilt lopen dat je alsnog laag in de ranking eindigt omdat je wordt ‘betrapt’. Op internet kun je een heleboel backlink pakketten vinden.